I måndags var jag på ett äventyr. och här kommer fortsättningen på förra bildstormen, den förtjänar ännu en bildstorm. Men först en liten beskrivelse.
 
Jag blev hämtad kl 9.30 av F, en Norsk AT-läkare från Mosjøn :) närmare story om hur vi möttes kan ni ju fråga mig om :P Första överaskningsstoppet blev en utkiksplats på vägen till Nesna... bjöds dessutom på sjokoladedrikk :) yum! energin behövdes till senare :P 
 
 
 
 
 
Från Nesna tog vi en liten färga i ca 40 min till ön Tomma, där vi skulle bestiga Tomskjevelen, högsta toppen bland öarna på Hegelandskusten, 922 moh. Undrade lite vad jag gett mig in på när jag såg berget.... 
 
 
 
 
 
 
Det tog 2,5 h upp till toppen. 2,5 h av uppförsbacke/klättning. Kan säga att de va en av de jobbigaste utmaningarna jag gett mig in på i hela mitt liv och de kändes som toppen aldrig kom närmare. Efter halva vägen var jag helt slut och undrade om jag skulle klara det. Men envis som man är var de bara att bita ihop, upp skulle jag! Vi gjorde några ministopp på vägen och samlade energi. Dessutom han vi plocka och äta både blåbär och hjortron! 
 
 
 
Tillslut kom vi till toppen i alla fall och en hel värld öppnade sig framför en, där på andra sidan berget. Ett ord- FANTASTISKT! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vägen ned var lättare men också hård, och de blev en del blåmärken på smalbenen kan jag säga :P vattnet tog slut och de var varmt som bara den. På vägen ned blev det ett dopp i en sjö, det var det skönaste badet någonsin. Svalkande, vacker natur, glada miner och kristalklart vatten. Nordnorsk som F är var han inte alls generad och badade utan något på, jag behöll underkläderna på, tur att jag hade ombyte :P 
 
 
 
 
 
 
Efter båtturen till land igen åkte vi in till butiken och köpte piggelinlikande glass, dricka och jordgubbar. Bra slut på dagen! Lärdom: Man måste ta risker ibland och åka iväg med främlingar och bestiga berg, jag vann både ett underbart minne för livet och en vän :) 
 
 
 
 
 
Norge, Tomma, bada, bergstopp, picknick, sjö, tur, utflyckt, äventyr,

Kommentera

Publiceras ej